ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ 4ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗΣ

ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ 4ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗΣ

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑΝΝΗ ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗ ΣΤΟ 4ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗΣ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑ

 

Αξιότιμοι διοργανωτές,

Αγαπητές φίλες και φίλοι, καλημέρα σας.

 

Με ιδιαίτερη χαρά συμμετέχω στο 4ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της «ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗΣ» για το μέλλον της Ελληνικής και Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας.

Ένα συνέδριο που αποτελεί πλέον θεσμό στα ναυτιλιακά δρώμενα της Ελλάδας, αφού συγκεντρώνει την ελίτ του ναυτιλιακού κόσμου και αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά φόρα ανταλλαγής απόψεων και διαλόγου, για την ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία.

Ευχαριστώ επίσης θερμά, τους διοργανωτές του Συνεδρίου για την τιμητική πρόσκλησή τους, την Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου της Ναυτεμπορικής κα Αθανασιάδου, αλλά και τα υπόλοιπα μέλη του Δ.Σ. για την πολυετή προσπάθειά τους να προάγουν την υγιή επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα.

Αξιότιμοι κυρίες και κύριοι,

Εμπνεόμενος από τον τίτλο του συνεδρίου που μας ζητά να στρέψουμε την πυξίδα στο μέλλον, θα προτιμήσω να μην αναφερθώ στο παρελθόν, αλλά να μιλήσω για το αύριο της ελληνικής ναυτιλίας.

Άλλωστε, θεωρώ πως δεν έχει νόημα να συνεχίσουμε να μιλάμε για τις παθογένειες της ελληνικής ναυτιλίας, αφού παρά τις επισημάνσεις όλων μας, δεν έχει αλλάξει τίποτε και απ’ ότι διαφαίνεται, δεν θα αλλάξει και στο προσεχές διάστημα.

Για του λόγου το αληθές, χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα όσα διαδραματίζονται τις τελευταίες ημέρες  με τη διαδικασία  έκδοσης των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας των πλοίων.

 

Αγαπητές φίλες και φίλοι,

Στο προσεχές μέλλον η ελληνική ναυτιλία παρά το δυναμικό και εξωστρεφή της χαρακτήρα, αλλά και την κυρίαρχη θέση που κατέχει στην παγκόσμια ναυτιλία, θα κληθεί να αντιμετωπίσει σημαντικές απειλές: Συγκεκριμένα:

  • Το διεθνές κανονιστικό πλαίσιο γίνεται όλο πιο σύνθετο και η υιοθέτησή του απαιτεί επιπλέον πόρους. Αντί να διαμορφωθεί ένα ενιαίο νομικό καθεστώς παρατηρούμε, ότι συνεχώς κατακερματίζεται και συνεχώς δημιουργούνται επιπρόσθετα εμπόδια στο ελεύθερο εμπόριο και την παγκόσμια ναυτιλία. Ο πρόσφατος εμπορικός πόλεμος που έχει ξεκινήσει ανάμεσα στις μεγάλες εμπορικές δυνάμεις του κόσμου είναι πιθανό να πλήξει ακόμη περισσότερο το παγκόσμιο ναυτιλιακό περιβάλλον και να δημιουργήσει στρεβλώσεις που θα επηρεάσουν αρνητικά το κόστος μεταφοράς, αλλά και τον υγιή ανταγωνισμό. Στο πλαίσιο αυτό, η ακαμψία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ο στρουθοκαμηλισμός των αξιωματούχων της, είναι πιθανό να οδηγήσουν σημαντικό αριθμό εφοπλιστών εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Η εισαγωγή των νέων τεχνολογικών επιλογών που προσφέρει η τεχνολογία της πληροφορικής, αλλάζει άρδην τον τρόπο λειτουργίας των ναυτιλιακών εταιρειών και αναδεικνύει τα κενά που υπάρχουν στην εκπαίδευση και κατάρτιση των στελεχών και του προσωπικού της ελληνικής ναυτιλίας. Παράλληλα, εγείρει και πρόσθετες χρηματοδοτικές ανάγκες για την επάνδρωση τόσο των ναυτιλιακών εταιρειών όσο και των πλοίων με τα εν λόγω εξελιγμένα τεχνολογικά προϊόντα που θα βοηθήσουν στην ψηφιοποίηση και τον αυτοματισμό της ελληνικής ναυτιλίας. Υπό την ίδια οπτική, δεν θα πρέπει να υποτιμηθεί και το πρόβλημα της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο και την ανάγκη ενίσχυσης της ασφάλειας των πλοίων και των πληρωμάτων.
  • Οι διακυμάνσεις στις ναυλαγορές, έχουν επιφέρει μείωση στην κερδοφορία των ναυτιλιακών εταιριών, κλιμάκωση των δανειακών τους επιβαρύνσεων και την αύξηση των χρηματοδοτικών τους απαιτήσεων για την κάλυψη των υποχρεώσεών τους και την αγορά νέων σκαφών. Στο πλαίσιο αυτό, αναδεικνύεται το υπαρκτό πρόβλημα της χρηματοδότησης της ελληνικής ναυτιλίας, ώστε ένα εξασφαλιστεί η βιωσιμότητά της.
  • Ο διεθνής ανταγωνισμός για την ελληνόκτητη ναυτιλία εντείνεται συνεχώς, αφού καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε τους Κινέζικους, Ιαπωνικούς, Γερμανικούς ακόμη και Ιρανικούς ναυτιλιακούς ομίλους που προσπαθούν να αυξήσουν το μερίδιό τους στην ναυτιλιακή αγορά. Επίσης, παρατηρείται αύξηση του παγκόσμιου εμπορίου και της οικονομικής ισχύος στις ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές της Νοτιοανατολικής Ασίας. Επιπρόσθετα, δεν πρέπει να υποτιμηθούν οι όλο και πιο έντονες πιέσεις συγκεκριμένων λόμπι για την αλλαγή του φορολογικού καθεστώτος που ισχύει για την ελληνόκτητη ναυτιλία στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Στο ίδιο πλαίσιο, καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς που θα ισχύσουν από το 2020 σύμφωνα με το ΙΜΟ και το αίτημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για νεότευκτα και φιλικά προς το περιβάλλον πλοία.

Κυρίες και κύριοι,

Σε αυτό το ασταθές και αβέβαιο παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον που σας περιέγραψα, δεν υπάρχουν μόνο απειλές, αλλά και ευκαιρίες για την ελληνική ναυτιλία.

Ευκαιρίες που θα πρέπει να τις εντοπίσουμε και μέσα από ένα ολοκληρωμένο σχέδιο να τις αξιοποιήσουμε, ώστε να ενισχύσουμε τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του ναυτιλιακού μας προϊόντος. Ειδικότερα:

  • Η Ελλάδα κατέχει προνομιακή γεωστρατηγική θέση αφού βρίσκεται στο επίκεντρο τριών ηπείρων και τριών θαλασσών, είναι το σημείο εισόδου και εξόδου με την Βαλκανική και την Ευρώπη και βρίσκεται πολύ κοντά στη διώρυγα του Σουέζ. Επίσης, η στρατηγική συνεργασία με τους Κινέζους και η αξιοποίηση των λιμανιών μας ως πύλη εισόδου των Κινεζικών προϊόντων στην Ευρώπη, δίνει ευρύτερες προοπτικές ανάπτυξης στη χώρα.
  • Η ανάδειξη του Πειραιά ως διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο με την παροχή υψηλού επιπέδου ναυτιλιακών υπηρεσιών, θα καταστήσει τον Πειραιά κύρια εμπορική πύλη της Ευρώπης με τις οικονομίες της Ασίας, αλλά και επιχειρηματικό και τουριστικό προορισμό που θα ενισχύσει τη θέση της Ελλάδας στην παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα.
  • Η αύξηση της ακτοπλοϊκής κίνησης στην Ελλάδα το 2017 όπου ήταν η πρώτη σε αριθμό επιβατών στην Ευρώπη σε συνδυασμό με τη βελτίωση της επιβατηγού ναυτιλίας στην Ευρώπη και τη διατήρηση της τιμής των καυσίμων σε ευνοϊκά επίπεδα.
  • Οι προοπτικές που ανοίγονται στους τομείς του γιότινγκ και της κρουαζιέρας.
  • Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου με τη συνεχιζόμενη αύξηση της τουριστικής κίνησης και
  • Η χαλάρωση των ελέγχων κεφαλαίων και η ανάκαμψη των αγορών,

διαμορφώνουν ένα περιβάλλον ευκαιριών όπου είμαι βέβαιος, ότι το ελληνικό ναυτιλιακό δαιμόνιο θα αξιοποιήσει κατάλληλα, ώστε να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία του στο παγκόσμιο ναυτιλιακό γίγνεσθαι.

 

Αξιότιμοι Κυρίες και κύριοι

Για να αξιοποιηθούν κατάλληλα οι ανωτέρω ευκαιρίες, δεν απαιτείται μόνο η δραστηριοποίηση του ναυτιλιακού κόσμου που -αν κρίνουμε από τη δράση του τα προηγούμενα χρόνια- τη θεωρώ δεδομένη.

Απαιτείται άμεση πολιτική αλλαγή και η διαμόρφωση μιας νέας εθνικής στρατηγικής για τη στήριξη και αξιοποίηση του εθνικού κεφαλαίου της χώρας που ονομάζεται ναυτιλία.

Με δεδομένο, ότι η κλεψύδρα του χρόνου για τις προσεχείς  εκλογές έχει αρχίσει να μετρά αντίστροφα, θεωρώ χρέος μου ως Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας να επισημάνω κάποιες προτεραιότητες που θα υλοποιήσει άμεσα η νέα κυβέρνηση  του Κυριάκου Μητσοτάκη και που είμαι βέβαιος, ότι θα αλλάξουν το σημερινό ζοφερό περιβάλλον της ελληνικής ναυτιλίας.

 

1η προτεραιότητα της Νέας Δημοκρατίας είναι να διαμορφώσει ένα φιλικότερο προς τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο, ώστε να προσελκυστούν νέες επενδύσεις και να διευκολυνθεί η εγκατάσταση ξένων ναυτιλιακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα.

 

2η προτεραιότητα της Νέας Δημοκρατίας είναι η παροχή κινήτρων για την προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία. Παράλληλα, η παροχή κινήτρων για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με την ναυπήγηση πλοίων στην Ελλάδα, καθώς και την προσαρμογή τους στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα που θα προκύψουν μετά από το 2020 με την υιοθέτηση της αλλαγής καυσίμου.

 

3η προτεραιότητα της Νέας Δημοκρατίας είναι νεκρανάσταση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης. Στο πλαίσιο αυτό, θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν δράσεις με μορφή έργων – project – από κοινοπρακτικά σχήματα (σε μορφή cluster ή κοινοπραξίας) αποτελούμενα από μικρό αριθμό επιχειρήσεων ή υιοθέτηση στρατηγική «έξυπνης εξειδίκευσης» για τα μικρότερα ναυπηγεία που θα δραστηριοποιούνται στην κατασκευή, τις επισκευές ή μετασκευές, σκαφών αναψυχής,  επιβατηγών/οχηματαγωγών, πλοίων ανεφοδιασμού, και μετασκευές πλοίων για καλύτερες περιβαλλοντικές επιδόσεις (LNG-fuelled conversions, hybrids).

 

4η προτεραιότητα της Νέας Δημοκρατίας είναι η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και των υπηρεσιών τους, ώστε να βελτιωθεί η προσβασιμότητά τους καθώς και η συνδεσιμότητά τους με τη νησιωτική Ελλάδα. Η αναβάθμιση των λιμένων μας, θα λειτουργήσει ως καταλύτης για την μεγέθυνση της ναυτιλιακής και τουριστικής πίτας της χώρας μας. Για παράδειγμα, αν αναβαθμιστούν τα ελληνικά λιμάνια θα αποτελούν ελκυστικό home port για τα κρουαζιερόπλοια και παράλληλα, θα αναβαθμιστεί ο κλάδος του θαλάσσιου τουρισμού. Στο πλαίσιο αυτό, θα επικαιροποιηθεί η εθνική στρατηγική λιμένων και θα ενσωματωθεί στην εθνική στρατηγική για τα logistics.

 

5η προτεραιότητα της Νέας Δημοκρατίας είναι η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης με την παράλληλη λειτουργία ιδιωτικών Ακαδημιών, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες φοίτησης και να σταματήσει η φυγή των νέων μας για σπουδές στις Ναυτικές Ακαδημίες γειτονικών χωρών, αλλά και για να ενθαρρυνθούν όλο και περισσότεροι νέοι να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα.

 

6η προτεραιότητα της Νέας Δημοκρατίας είναι η εξασφάλιση διαδικασιών ομαλής χρηματοδότησης του κλάδου της ελληνικής ναυτιλίας τόσο σε βραχυχρόνιο όσο και μακροχρόνιο επίπεδο. Με δεδομένο, ότι η ναυτιλία αποτελεί έναν κλάδο εντάσεως κεφαλαίου με πολύ μεγάλες διακυμάνσεις και λόγω των ναυτιλιακών κύκλων οι ναύλοι παρουσιάζουν έντονες διακυμάνσεις, θα πρέπει να ξεφύγουμε από τον παραδοσιακό τρόπο χρηματοδότησης μέσω των ελληνικών, ευρωπαϊκών ή κινεζικών τραπεζών και να εξεύρουμε εναλλακτικούς τρόπους εξεύρεσης πόρων για την κάλυψη των αναγκών της ελληνικής ναυτιλίας. Στο πλαίσιο αυτό, θα μπορούσαν για παράδειγμα να υιοθετηθούν πρακτικές όπως η χρηματοδοτική μίσθωση (Leasing), τα κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών (Venture Capital), η σύναψη ομολογιακών δανείων ή η ίδρυση επενδυτικών εταιρειών ειδικού σκοπού (Special Purpose Acquisition Companies), ώστε να εξασφαλίσουμε πόρους για την αγορά ή ναυπήγηση νέων πλοίων, ώστε να διατηρήσουμε την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας μας και στο μέλλον.

Εκλεκτά και άξια στελέχη της ναυτιλιακής κοινότητας,

Είμαι βέβαιος, ότι παρά τις παθογένειες του ελληνικού πολιτικού συστήματος, την αναποτελεσματική δημόσια διοίκηση, την πολυνομία, το ασαφές και δαιδαλώδες φορολογικό σύστημα της χώρας μας και την αναιμική και στρεβλή ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, εσείς θα επιβιώσετε και θα συνεχίσετε και στο μέλλον, να αποτελείται την αιχμή του δόρατος της ελληνικής οικονομίας.

Άλλωστε χρόνια τώρα, έχετε αποδείξει ότι είσαστε ικανοί και άξιοι καπεταναίοι και τα βγάζετε πέρα στις φουρτούνες.

Αντιμετωπίσατε επιτυχώς την παγκόσμια οικονομική κρίση με αποτέλεσμα, ο ελληνικός στόλος να εξακολουθεί να είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο και η ελληνική ναυτιλία, να συνεχίζει να κατέχει δεσπόζουσα θέση στα παγκόσμιο ναυτιλιακό περιβάλλον.

Θέλω να γνωρίζετε ότι στην τιτάνια προσπάθειά σας για να διατηρηθείτε στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλίας, τόσο εγώ όσο και ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, θα είμαστε στο πλευρό σας.

Πιστοί στις φιλελεύθερες αρχές μας, θα προχωρήσουμε άμεσα και αταλάντευτα τις απαραίτητες πολιτικές και θεσμικές αλλαγές που απαιτούνται για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη και το επιχειρηματικό κλίμα στη χώρα μας και να στηριχτεί η ελληνική ναυτιλία.

Σε αυτή τη νέα εθνική προσπάθεια που πολύ σύντομα θα αναλάβουμε, είμαι βέβαιος ότι θα είμαστε σύμμαχοι και στο τέλος αυτής της διαδρομής, τόσο εσείς όσο και η ελληνική ναυτιλία θα βγείτε πιο δυνατοί.

Η Ελλάδα με μπροστάρη την ελληνική ναυτιλία και τα στελέχη της, θα ξαναβρεί το βηματισμό της δίπλας στις ισχυρές δυνάμεις της Ευρώπης και θα διαδραματίσει το ρόλο που της αναλογεί ως ειρηνική δύναμη προόδου και ανάπτυξης, στην ευρύτερη περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

 

Κλείνοντας,

Αξιότιμοι κυρίες και κύριοι,

Θα ήθελα να συγχαρώ για ακόμη μια φορά την «ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ» για την ιδιαίτερα τιμητική της πρόσκληση και για την προσφορά της στην ελληνική ναυτιλία και την  ελληνική οικονομία γενικότερα.

 

Καλή επιτυχία στις εργασίες του συνεδρίου σας.

 

Σας ευχαριστώ.