ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ JEAN MONNET

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ JEAN MONNET

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ

ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ JEAN MONNET

ΜΕ ΘΕΜΑ:

Ανάπτυξη από τη Θάλασσα

Μια Ευρωπαϊκή Θαλάσσια Πολιτική για την Ελλάδα

 

Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε,

Αξιότιμοι κύριοι καθηγητές,

εκλεκτά στελέχη, ερευνητές και συνεργάτες του Ευρωπαϊκού Κέντρου Αριστείας Jean Monnet,

Κυρίες και Κύριοι,

Σας ευχαριστώ θερμά για την πρόσκληση να μιλήσω σε μια τόσο ενδιαφέρουσα ημερίδα που πραγματεύεται ένα καίριο θέμα για την βιωσιμότητα της ελληνικής οικονομίας, όπως είναι η αναπτυξιακή προοπτική της πατρίδας μας μέσω δραστηριοτήτων και πρωτοβουλιών που θα έχουν ως κύριο άξονά τους την θάλασσα.

Είναι ιδιαίτερη χαρά και τιμή για εμένα να συμμετέχω σε μια ημερίδα, του Κέντρου Αριστείας Jean Monnet του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ενός Κέντρου που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλίες του καλού μου φίλου και άξιου κοινοβουλευτικού συναδέλφου, καθηγητή Γιάννη Βαληνάκη και που έχει συμβάλει καθοριστικά στην προώθηση της μελέτης, της έρευνας, της διδασκαλίας και της ενημέρωσης γύρω από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την διαδικασία ολοκλήρωσή της.

Κυρίες και κύριοι,

Η σημερινή ημερίδα λαμβάνει χώρα σε μια ιδιαίτερη κρίσιμη περίοδο για τον τόπο και του Έλληνες.

Διεξάγεται σε μια περίοδο που λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, των διεθνών οικονομικών ανακατατάξεων και των αλλεπάλληλων μνημονίων, στην ελληνική οικονομία επικρατεί ασφυξία.

Η ελληνική οικονομία πλήττεται από την συρρίκνωση της παραγωγής, την μείωση της ανταγωνιστικότητάς της, την μείωση των επενδύσεων, την χρηματοπιστωτική αστάθεια, την έλλειψη ρευστότητας και την αύξηση της ανεργίας και των κοινωνικών ανισοτήτων.

Σε αυτό το ζοφερό οικονομικό πλαίσιο αν αθροίσουμε και τις επιπτώσεις του 4ου μνημονίου που πριν λίγες ημέρες ψήφισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και το γεγονός ότι, η διαπραγμάτευση με τους εταίρους μας βρίσκεται σε οριακό σημείο, το μείγμα της αβεβαιότητας και της ανασφάλειας στους παράγοντες της αγοράς και τον ελληνικό λαό, εντείνεται ακόμη περισσότερο.

Βλέποντας κανείς να διαψεύδονται συνεχώς οι προβλέψεις και οι δεσμεύσεις των στελεχών της κυβέρνησης για το κλείσιμο της διαπραγμάτευσης, αλλά  και τον πρωθυπουργό κ. Τσίπρα μπαϊλντισμένο να παραπατά συνεχώς ανάμεσα στις απαιτήσεις του ΔΝΤ και του Σόιμπλε, αναρωτιέται κανείς τι φταίει για την σημερινή μας κατάσταση;

Αναρωτιέται πως είναι δυνατόν μια χώρα σαν την Ελλάδα με πλούσιους φυσικούς πόρους και τέτοιες αναπτυξιακές δυνατότητες να βρίσκεται σε ένα τέτοιο τέλμα;

Η απάντηση κυρίες και κύριοι είναι απλή και αν αναλογιστούμε τι έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια στην πατρίδα μας θα βρούμε πολύ εύκολα την αιτία του κακού.

Η αιτία των δεινών που τραβά ο τόπος και ο ελληνικός λαός σήμερα οφείλεται στις παθογένειες του πολιτικού μας συστήματος, την ανευθυνότητα, τον λαϊκισμό και τις αστοχίες των πολιτικών επιλογών πολλών εκ των συναδέλφων μου.

Οφείλεται στην έλλειψη πολιτικής βούλησης, ώστε να παραμεριστεί το πολιτικό κόστος και να αναληφθούν πρωτοβουλίες που θα θεραπεύσουν τα στεγανά και τις αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας.

Η επικράτηση των εύκολων λύσεων και της μεταφοράς των προβλημάτων κάτω από το χαλί, δεν επέτρεψαν να στηριχθούν οι κατά καιρούς μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες και φτάσαμε στο σημερινό τραγικό αδιέξοδο όπου ένα ολόκληρος λαός  εξαρτάται από την βούληση του εκάστοτε κ. Σόιμπλε.

Παρά τις θυσίες του ελληνικού λαού και την 7ετή οικονομική επιτήρηση από τους τροικανούς, η χώρα βρίσκεται στο σημείο μηδέν.

Παρά τα θετικά μηνύματα και τα δείγματα ανάκαμψης που εμφάνιζε η ελληνική οικονομία στο τέλος του 2014, σήμερα βρίσκεται και πάλι σε περιδίνηση και το μέλλον της είναι αβέβαιο.

Η σημερινή πολιτική που ακολουθείται από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ είναι αντιαναπτυξιακή και δεν είναι προς όφελος της Ελλάδας και του Ελληνικού λαού.

Εξυπηρετεί ξένες επιταγές και συμφέροντα και πρωταρχικό της μέλημα έχει την επιβολή φόρων για την είσπραξη πόρων που θα εξυπηρετήσουν την αποπληρωμή των χρεών προς τους δανειστές μας.

Η πολιτική αυτή είναι αδιέξοδη, οδηγεί στην υποθήκευση των εθνικών πόρων της πατρίδας μας και τον μαρασμό της ελληνικής οικονομίας.

Καθηλώνει τις δημιουργικές και πρωτοποριακές δυνάμεις του τόπου και ναρκοθετεί το μέλλον των νέων μας που αναγκάζονται να ανατρέξουν στο εξωτερικό για να βρουν μια χαραμάδα ευκαιρίας.

Για να αλλάξει η σημερινή δυσμενής οικονομική κατάσταση και να επανέλθει η χώρα στην κανονικότητα φίλες και φίλοι, απαιτείται αλλαγή του μείγματος πολιτικής που ακολουθείται έως τώρα.

Απαιτούνται ριζικές μεταρρυθμίσεις που θα προσελκύσουν επενδύσεις και θα δημιουργήσουν νέο πλούτο. Οι επενδύσεις και ο πλούτος δεν μπορεί να δημιουργηθεί απλά και μόνο επειδή κάποια στιγμή ο κ. Τσίπρας και τα στελέχη της κυβέρνησής του θα κλείσουν την αξιολόγηση ή ίσως πετύχουν μακροπρόθεσμα κάποια υποτυπώδης ρύθμιση του χρέους.

Οι στόχοι αυτοί θα επιτευχθούν μόνο αν υπάρξει ένα νέο, σαφές και ξεκάθαρο οικονομικό, θεσμικό, φορολογικό και αναπτυξιακό πλαίσιο στην ελληνική οικονομία.

Θα πρέπει να καταργήσουμε τα αντικίνητρα, την γραφειοκρατία, τα εμπόδια και τους κάθε λογής προστατευτισμούς που χρόνια τώρα αποτελούν τις γάγγραινες   της ελληνικής οικονομίας και να δώσουμε βαρύτητα στην αναπτυξιακή προοπτική της ελληνικής οικονομίας.

Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να στραφούμε στην ασφαλή οδό που ακολουθούσαν πάντοτε οι έλληνες για να γράψουν την λαμπρή ιστορία τους και να διαδώσουν τον πολιτισμό τους στα πέρατα του κόσμου.

Η θάλασσα και η Ναυτιλία αποτελούν την ασφαλή σωσίβια λέμβο που θα πρέπει να αξιοποιήσουμε ως αναπτυξιακό μοχλό, για να εξέλθει η πατρίδα μας από την κρίση και να σταθεί και πάλι ο ελληνικός λαός στα πόδια του.

Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί ανεκτίμητης αξίας εθνικό κεφάλαιο που παρά την πολιτική αστάθεια, το κλείσιμο των τραπεζών, την έλλειψη ρευστότητας, τις παλινωδίες της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και την έλλειψη αναπτυξιακού προσανατολισμού από μέρους του κ. Τσίπρα και των στελεχών του, συνεχίζει να πρωταγωνιστεί και να αποτελεί θεμελιώδη πυλώνα της ελληνικής οικονομίας. Συγκεκριμένα:

  • Η ελληνική ναυτιλία συνεισφέρει στην ελληνική οικονομία εισροές ύψους 13 έως 19 δις. Ευρώ και αντιπροσωπεύει άνω του 7% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ).
  • Παρέχει απασχόληση είτε άμεσα είτε έμμεσα σε 300.000 άτομα και καλύπτει άνω του 30% του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου.
  • Η ελληνόκτητη ναυτιλία παραμένει στην πρώτη θέση διεθνώς και ο στόλος της ανέρχεται συνολικά σε 4.136 πλοία, αντιπροσωπεύοντας το 16,36% του παγκόσμιου στόλου και το 49.96% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Ο ελληνόκτητος στόλος επίσης, ελέγχει το 30,14% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων, το 21,18% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων χύδην φορτίων και το 16,61% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών και παράγωγων προϊόντων πετρελαίου.
  • Η ελληνική επιβατηγός ναυτιλία κατατάσσεται πρώτη στην Ευρώπη σε ότι αφορά το μεταφορικό έργο και το επίπεδο των υπηρεσιών της τόσο στις γραμμές του εσωτερικού όσο και στις διεθνείς γραμμές. Συνδέει καθημερινά 95 νησιά με την ηπειρωτική Ελλάδα (όταν στα 69 νησιά εξ αυτών, η σύνδεση είναι αποκλειστική διότι δεν υπάρχει άλλο μέσο συγκοινωνίας) και τροφοδοτεί με τα απαραίτητα είδη επιβίωσης 1,6 εκατομμύρια νησιώτες μας που διαφυλάττουν τα εθνικά μας συμφέροντα και την εθνική μας ακεραιότητα. Στο οικονομικό επίπεδο επίσης, η ακτοπλοΐα προσφέρει το 6,5% του ΑΕΠ της χώρας και απασχολεί πάνω από 260.000 εργαζόμενους. Επιπρόσθετα, αποτελεί σημαντικό φορέα στήριξης του ελληνικού τουρισμού και των κλάδων της βιομηχανίας και του εμπορίου μέσω της μεταφοράς εμπορευμάτων στα ελληνικά νησιά.
  • Η Ελλάδα είναι ένας από τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο στον τομέα της κρουαζιέρας, ενώ φιλοξενεί περίπου 17.700 σκάφη αναψυχής όλων των τύπων και σημαιών εξασφαλίζοντας ποσοστό 3,8% από το μερίδιο του 18% που προσφέρει στο ΑΕΠ της χώρας ο κλάδος του τουρισμού.

 

Παρά τα ανωτέρω επιτεύγματα όμως κυρίες και κύριοι, η ελληνική ναυτιλία χάριν στην αύξηση του διεθνούς ανταγωνισμού, αλλά και την έλλειψη συγκεκριμένης στρατηγικής και οράματος από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ  αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και βρίσκεται σε στασιμότητα.

Οι άνθρωποι της ελληνικής ναυτιλίας βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα σωρό αντικίνητρα τα οποία λειτουργούν ως τροχοπέδη και τα οποία θα πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα. Συγκεκριμένα:

  • Το αίτημα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς την ελληνική κυβέρνηση για την τροποποίηση του ελληνικού συστήματος φόρου χωρητικότητας σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις θαλάσσιες μεταφορές του 2004, αγνοώντας την στρατηγική, οικονομική και εμπορική σημασία της ναυτιλίας, καθώς και τις επιζήμιες συνέπειες που θα είχαν για την Ελλάδα και την ΕΕ ενδεχόμενες αλλαγές στο ελληνικό θεσμικό και δημοσιονομικό ναυτιλιακό πλαίσιο, αποτελεί ένα αγκάθι που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Οι προχθεσινές δηλώσεις του κ. Σόιμπλε σε σχέση με το θέμα βέβαια, δυσχεραίνουν την εξεύρεση λύσης και αποδεικνύουν την τραγική διαπραγματευτική θέση της ελληνικής κυβέρνησης και του κ. Τσίπρα.
  • Η διατήρηση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας ιδίως την περίοδο αυτή, όπου στην Ευρωπαϊκή Ένωση συζητείται η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή στρατηγική είναι υψίστης σημασίας και ζητούμενο για την Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό, η ελληνική κυβέρνηση δείχνει ανέτοιμη και το Υπουργείο Ναυτιλίας δεν έχει κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο για τον συγχρονισμό και την προσαρμογή της ελληνικής ναυτιλίας στα εν λόγω δεδομένα.
  • Η υπερφορολόγηση αποτελεί ακόμη ένα τροχοπέδη για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας. Την στιγμή που η Βρετανία μετά το Brexit φιλοδοξεί να μετατρέψει το Λονδίνο σε φορολογικό παράδεισο, στην Ελλάδα αυξάνουμε συνεχώς την φορολογία σε όλες τις ναυτιλιακές δραστηριότητες.
  • Η αποδυνάμωση του Ελληνικού Νηολογίου είναι μια ακόμη γάγγραινα που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα. Από τα 4.136 πλοία που αποτελούν τον ελληνικό στόλο συνολικά, μόλις τα 759 είναι κάτω υπό ελληνική σημαία με αποτέλεσμα το ελληνικό νηολόγιο να υποχωρήσει το 2017 στην 3η θέση της παγκόσμιας κατάταξης. Το οξύμωρο δε, είναι ότι το νηολόγιο των Νήσων Μάρσαλ καταλαμβάνει την πρώτη θέση στις προτιμήσεις των Ελλήνων πλοιοκτητών με 791 πλοία και ποσοστό 19% του συνόλου του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου. Για το θέμα αυτό πάντως, την προηγούμενη εβδομάδα κατέθεσα επερώτηση στην βουλή και από την συζήτησή της με τον υπουργό συμπέρανα, ότι από την κυβέρνηση δεν υπάρχει καμία μέριμνα για το θέμα αυτό.
  • Οι οικονομικοί περιορισμοί σε συνδυασμό με τα προβλήματα ρευστότητας και χρηματοδότησης αποτελούν ένα ακόμη καίριο ζήτημα που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί. Για παράδειγμα, τα οικονομικά μέτρα της Κυβέρνησης, κυρίως όσον αφορά στην επιβολή περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων (capital control), επέδρασαν αρνητικά και στη συρρίκνωση των εισπράξεων από τη ναυτιλία λόγω της δυσχέρειας των συναλλαγών που προκλήθηκε εξαιτίας των περιορισμών αυτών. Το αποτέλεσμα είναι η σημερινή Κυβέρνηση να επιτύχει το 2016 ιστορικό αρνητικό ρεκόρ στη εισροή ναυτιλιακού συναλλάγματος, το οποίο κατέρρευσε στο χαμηλότερο σημείο από το 2005 και μετά. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2014 το συνάλλαγμα ανήλθε σε 13.183,10 εκ ευρώ, ενώ το 2015 μειώθηκε σε 9.968,30 και το 2016 έκλεισε σε μόλις  814,20 εκ. ευρώ.
  • Η ανεργία των ελλήνων ναυτικών έχει κτυπήσει κόκκινο.
  • Η μείωση των συντάξεων έχει φέρει σε δύσκολη θέση πολλούς απόμαχους της θάλασσας.
  • Οι πολύ υψηλές ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλονται -παρά τις ιδιαιτερότητες του ναυτικού επαγγέλματος- σε συνδυασμό με την διόγκωση των ελλειμμάτων στα ασφαλιστικά ταμεία και την προοπτική κατάργησης του ΝΑΤ, καθιστούν αβέβαιο το ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό μέλλον των ναυτικών μας.
  • Τα προβλήματα στη ναυτική εκπαίδευση όπως η έλλειψη πόρων, η απουσία σύγχρονου υλικοτεχνικού εξοπλισμού στις Ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού, η απουσία μονίμων καθηγητών, η μη εύρεση πλοίων για την οργάνωση εκπαιδευτικών ταξιδίων των σπουδαστών των ακαδημιών και η απαξίωση των κέντρων εκπαίδευσης των ναυτικών, δημιουργούν σειρά αντικινήτρων και αποτρέπουν τους νέους να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα.

Κυρίες και κύριοι, για να συνεχίσει η ελληνική ναυτιλία να πρωταγωνιστεί και να αποτελεί την ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας, θα πρέπει να αναλάβουμε συντονισμένες πρωτοβουλίες που θα δημιουργήσουν συνέργειες τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.

Θα πρέπει να αναπτύξουμε το ναυτιλιακό μας προϊόν τόσο στη θάλασσα όσο και στη στεριά για όλο το χρόνο, και να ηγηθούμε της ναυτιλιακής πολιτικής στην Ευρώπη.

Τέλος, θα πρέπει να διαμορφώσουμε ένα κοινό όραμα για τη ναυτιλία μας.

Ένα όραμα που θα γίνει αποδεκτό από όλους μας και θα λάβει την κοινή στήριξή μας στα επόμενα χρόνια.

Στο πλαίσιο αυτό, η Νέα Δημοκρατία ως φιλελεύθερο κόμμα θα επιδιώξει να αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες για την ελληνική ναυτιλία και τους ανθρώπους της όπως:

  • Την μετατροπή της Ελλάδας σε «πύλη εμπορίου» της Ευρώπης για το εμπόριο από τα λιμάνια της Μέσης Ανατολής και της Άπω Ανατολής.
  • Την προώθηση επενδύσεων για την αναβάθμιση των υποδομών στα λιμάνια μας.
  • Την προώθηση επενδύσεων για την αναβάθμιση των υπαρχουσών και τη δημιουργία νέων μαρίνων.
  • Την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και την προώθηση του θαλάσσιου τουρισμού.
  • Την προώθηση επενδύσεων για τον εκσυγχρονισμό των ναυπηγείων μας.
  • Την παροχή κινήτρων για την επιστροφή πλοίων Ελληνικής ιδιοκτησίας στο Ελληνικό νηολόγιο.
  • Την παροχή κινήτρων στους έλληνες πλοιοκτήτες, για την ναυπήγηση νέων ποντοπόρων πλοίων σε ελληνικά ναυπηγεία.
  • Την μετατροπή του Πειραιά σε παγκόσμιο ναυτιλιακό κέντρο.
  • Τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας σχετικά με τους κώδικες του Δημόσιου και Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου.
  • Την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης και τον εκσυγχρονισμό των Ακαδημιών του Εμπορικού Ναυτικού.
  • Την παροχή κινήτρων για την προσέλκυση νέων ναυτικών, ώστε να κάνουν καριέρα στο Εμπορικό Ναυτικό, και
  • Την παροχή κινήτρων για να γεμίσουν και πάλι τα πλοία μας με έλληνες ναυτικούς.

 

Αξιότιμοι κυρίες και κύριοι,

Ασχολούμαι χρόνια με την πολιτική και το μεγαλύτερο μέρος της πολιτικής μου διαδρομής, το έχω αφιερώσει στην ελληνική ναυτιλία και τους ανθρώπους της.

Διατηρώ άριστες σχέσεις με πολλούς από αυτούς και τους οφείλω πολλά, διότι η συνεργασία μου μαζί τους με έχει βοηθήσει να κατανοήσω σε βάθος τα ζητήματα της ελληνικής ναυτιλίας και του θαλάσσιου τουρισμού.

Στην πολιτική μου διαδρομή έχω συμβάλλει καθοριστικά, ώστε να δοθεί ώθηση σε σημαντικά ζητήματα της ελληνικής ναυτιλίας και να επιλυθούν χρόνια προβλήματα του κλάδου.

Είναι βέβαιο, ότι είναι πολλά αυτά που πρέπει να γίνουν για να παραμείνει η ελληνική ναυτιλία στην πρωτοπορία του παγκόσμιου ναυτιλιακού χάρτη, όπως βέβαιο είναι, ότι πρέπει να υπερβούμε πολλά εμπόδια για να παραμείνουμε στην κορυφή.

Τόσο για εμένα, όσο και για τον Πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας, η σημερινή κρίση αποτελεί ευκαιρία που πρέπει να εκμεταλλευτούμε, ώστε να βγούμε πιο δυνατοί.

Αποτελεί την αφετηρία μιας νέας εθνικής προσπάθειας που πρέπει να υπηρετήσουμε όλοι μας για να σωθεί ο τόπος.

Στην προσπάθεια αυτή η ελληνική ναυτιλία και οι δραστηριότητες που πηγάζουν από την θάλασσα μπορούν να αποτελέσουν την αναπτυξιακή αιχμή του δόρατος, ώστε να εξέλθει η Ελλάδα από την κρίση και να επανέλθει στην κανονικότητα.

Κλείνοντας την εισήγησή μου, θα ήθελα να ευχαριστήσω για ακόμη μια φορά τον Πρόεδρο κύριο Βαληνάκη για την τιμητική του πρόσκληση, αλλά και όλους εσάς για την πρωτοβουλία σας να διοργανώσετε μια τόσο σημαντική ημερίδα.

Για να πάμε την πατρίδα μας μπροστά, χρειαζόμαστε Ερευνητικά Κέντρα σαν το JEAN MONNET και δημιουργικούς ανθρώπους σαν εσάς.

Με δεδομένο ότι η θάλασσα αποτελούσε διαχρονικά πηγή έμπνευσης και ελευθερίας για τους έλληνες, και η ναυτιλία το μέσο για την ανακάλυψη νέων δρόμων και πολιτισμών, εύχομαι το Ευρωπαϊκό Κέντρο JEAN MONNET πάντα να αριστεύει και να πρωτοπορεί στο πεδίο της γνώσης και της επιστήμης.

Σας ευχαριστώ.

Εγγραφή στο Newsletter

Άρχισε να λαμβάνεις ενημερώσεις μέσω email σχετικά με την κοινοβουλευτική μου δράση.
Το email σου
Το ονοματεπώνυμό σου

Ενημερώσου πρώτος-η για τη δράση μου...

Άρχισε να λαμβάνεις ενημερώσεις μέσω email σχετικά με την κοινοβουλευτική μου δράση.
Το email σου
Το ονοματεπώνυμό σου
Τα στοιχεία σας είναι ασφαλή και δε διαμοιράζονται